Blog

We Are Social Dijital 2024 Raporu

dijital 2024 rapor
Branding

We Are Social Dijital 2024 Raporu

Her yıl olduğu gibi bu yılda merakla beklediğimiz Dijital Küresel Bakış Raporu yayınlandı.

Dijital dünyada faaliyet gösteren, marka yönetimi yapan, ürün ve hizmet satan tüm işletmeler için bu rapor ve istatistik sonuçları, strateji geliştirebilmek için önem arz etmektedir. 550 Sayfadan oluşan bu raporu okudum ve hepimiz için önemli yerlerini topladım.

Dijital 2024 Küresel Genel Bakış Raporu, aşağıdakiler de dahil olmak üzere çok sayıda etkileyici başlık ve trendi ortaya koyuyor:

  • Sosyal medya kullanımında önemli yeni bir rakam
  • İnternette geçirdiğimiz zamanın artması
  • Dünyanın “favori” sosyal medya platformunda değişiklik
  • Instagram ve TikTok arasında kızışan rekabet
  • Televizyon izleme oranında düşüş
  • Küresel dijital reklam harcamalarına ilişkin analizler
  • TikTok hashtag’leri için bazı gerçekten şaşırtıcı rakamlar
 
OCAK 2024’TE DİJİTALİN DURUMU
  • Dünya çapında dijitalin benimsenmesi ve kullanımına ilişkin en son başlıklarla başlayalım.
  • Bu yılki raporun en önemli haberi şu anda 5 milyardan fazla aktif sosyal medya kullanıcı kimliğinin var olduğu ve küresel toplamın 2024’ün başında 5,04 milyara ulaştığıdır.
  • Birleşmiş Milletler Dünya Nüfus Beklentileri’nden elde edilen veriler, şu anda Dünya’da 8,08 milyar insanın yaşadığını gösteriyor. Geçtiğimiz yılın bu zamanlarından bu yana küresel nüfus 74 milyon kişi arttı; bu da yıllık yüzde 0,9’luk bir büyümeye denk geliyor.
  • Tekil cep telefonu kullanıcılarının sayısı 2024’ün başında 5,61 milyar seviyesinde bulunuyor. Son verilere göre dünya toplam nüfusunun yüzde 69,4’ünün artık bir mobil cihaz kullandığını ve küresel toplamın 138 milyon (+yüzde 2,5) arttığını ortaya koyuyor ) 2023’ün başından beri.
  • Dünyadaki tüm insanların yüzde 66’sından fazlası artık internet kullanıyor ve en son veriler küresel kullanıcı toplamını 5,35 milyar olarak gösteriyor. İnternet kullanıcıları, 2023’ün başından bu yana 97 milyon yeni kullanıcı sayesinde son 12 ayda yüzde 1,8 arttı .
  • Sosyal medya kullanıcısının 5 milyar sınırını aştığını , en son kullanıcı rakamının ise dünya nüfusunun yüzde 62,3’üne denk geldiğini gösteriyor.
  • Not: sosyal medya kullanıcı kimlikleri benzersiz bireyleri temsil etmeyebilir.  Geçtiğimiz yıl küresel toplam 266 milyon artarak yıllık yüzde 5,6 büyüme elde edildi.

Sosyal medya kullanımı artmaya devam ediyor…

  • En son sosyal medya kullanıcı kimlikleri rakamımız geçen yıla göre yüzde 5,6 arttı ; 2023 yılı boyunca 266 milyon yeni kullanıcı ilk kez sosyal medyayı kullanmaya başladı.

    Bu etkileyici rakam, geçtiğimiz yıl dünyada saniyede ortalama 8,4 yeni sosyal medya kullanıcısının olduğu anlamına geliyor.

  • Yılın son üç ayı için ortalamanın saniyede 9,4 yeni kullanıcı olduğunu ortaya koydu. Aynı kişi birden fazla “kullanıcı kimliğini” yönetebileceğinden, 5,04 milyar rakamımız tekil bireyleri temsil etmiyor ancak analizimiz, sosyal medyayı kullanan kişi sayısının bu kullanıcı kimlikleri toplamından çok farklı olmaması gerektiğini gösteriyor.
 

Sosyal medyayı kullanarak geçirilen süre

  • Ancak etkileyici rakamlar kullanıcı sayılarıyla sınırlı değil. “Tipik” bir sosyal medya kullanıcısının artık günde 2 saat 23 dakikasını sosyal medyayı kullanarak geçirdiğini ortaya koyuyor.
 
Ülkelere göre sosyal medya kullanımı… 
  • Sosyal medyanın benimsenmesi ve kullanımı hâlâ ülkeye göre anlamlı şekilde farklılık gösteriyor.
  • Türkiye 14. sırada yer alıyor. 
  • Basra Körfezi’nin batı kıyısındaki ülkeler, sosyal medya kullanıcılarının nüfusa göre en yüksek oranlarını görüyor, ancak bunun nedeni kısmen bu ülkelerden bazılarının, “resmi” nüfus verilerinde tam olarak temsil edilmeyen büyük yabancı topluluklara ev sahipliği yapması olabilir. Bu olgu aynı zamanda bölgedeki bazı ülkelerin neden sosyal medya benimseme rakamlarının nüfus ve internet kullanımı rakamlarını aştığını açıklamaya da yardımcı olabilir ; ancak bu anormalliklerin tek nedeninin bu olup olmadığını bilmek zordur.

    Her iki durumda da, son veriler Birleşik Arap Emirlikleri’ndeki sosyal medya kullanıcı kimliklerinin ülke nüfusunun yüzde 112,3’üne denk geldiğini gösteriyor.

  • Bahreyn , Kuveyt , Katar ve Suudi Arabistan’da da sosyal medyanın benimsenmesinde özellikle yüksek düzeyler görülüyor.
  • Güney Kore, son sıralamada Körfez dışındaki ilk ülke.
  • Yelpazenin diğer ucunda, Kuzey Kore hala sosyal medyanın dünyadaki en düşük düzeyde benimsenmesinden muzdariptir ve ülke hükümeti, ülke vatandaşlarının internete erişimini engelleyen tam bir dijital abluka uygulamaya devam etmektedir.
  • Eritre ve Türkmenistan hükümetleri de sosyal medya kullanımına sıkı kısıtlamalar getirdi; bu da bu ülkelerde sosyal medyanın oldukça düşük düzeyde benimsenmesini açıklıyor.
 
İNTERNETTE BÜYÜME DEVAM EDİYOR…

Son veriler, internetin benimsenmesinin, son yıllarda gördüğümüzden biraz daha yavaş da olsa, 2023’te artmaya devam ettiğini gösteriyor.

Ancak, internet kullanıcılarının hızla “üstün çoğunluk” statüsüne yaklaşması nedeniyle (dünya nüfusunun üçte ikisi çevrimiçi olacağında) büyümede bu yavaşlama beklenebilir, çünkü çevrimdışı kalan insan sayısı giderek azalıyor.

İnternet kullanıcılarının son 12 ayda yüzde 1,8 oranında arttığını ve 97 milyon yeni kullanıcının küresel toplamı 5,35 milyara çıkardığını gösteriyor.

Sonuç olarak, 2023 ile 2024 arasındaki gerçek internet kullanıcı büyümesinin mevcut verilerin şu anda önerdiği yüzde 1,8’den daha yüksek olmasını bekliyoruz.

3 kişiden 1’i hâlâ çevrimdışı

Ancak bu etkileyici rakamlara rağmen, dünya genelinde 2,7 milyardan fazla insan çevrimdışı durumda; yalnızca Hindistan, dünyadaki “bağlantısız” nüfusun 680 milyondan fazlasına ev sahipliği yapıyor.

Çevrimiçi geçirdiğimiz zaman

GWI tarafından devam eden araştırmalar, tipik bir internet kullanıcısının artık her gün 6 saat 40 dakikayı çevrimiçi geçirdiğini gösteriyor.

Bu, internet kullanıcılarının bağlantılı teknolojiyi kullanarak günde ortalama 6 saat 36 dakika harcadıklarını bildirdiği geçen yılın bu zamanına kıyasla neredeyse yüzde 1 artış gösterdi. 

Not: grafikteki zaman değerleri daha ayrıntılı verilerden yuvarlanmıştır; fark 4 dakika gibi görünüyor, aslında 3 dakikaya yakın.

  • Kullanıcı başına günde ortalama 400 dakika olan bu yıl, dünya bu interneti kullanarak toplam 780 trilyon dakika harcayacak; bu da neredeyse 1,5 milyar yıllık kolektif insan varoluşuna denk geliyor .

Ancak ortalamalar coğrafyaya göre önemli ölçüde farklılık göstermektedir.

Ülkeye göre çevrimiçi kalma süresi

  • Türkiye 6 saat 57 dakika ile 20. sırada yer alıyor.
  • Ölçeğin üst ucunda yer alan Güney Afrikalılar hâlâ çevrimiçi ortamda en fazla zaman harcıyor; ülkedeki tipik bir kullanıcı, interneti kullanarak günde ortalama 9 saat 24 dakika harcadığını bildiriyor.
  • Ortalama bir insanın günde 7 ila 8 saatini uyuyarak geçirdiğini varsayarsak, bu rakam artık Güney Afrika’nın internete bağlı nüfusu arasında internetin uyanık saatlerin neredeyse yüzde 60’ını oluşturduğunu gösteriyor.
  • Perspektif açısından bakıldığında, Güney Afrika’da internetin benimsenme oranı şu anda yüzde 75’e yakın.
  • Brezilyalılar günlük çevrimiçi kalma süresi açısından ikinci sırada yer alıyor; ülkedeki netizenler günde ortalama 9 saat 13 dakikayı interneti kullanarak geçiriyor.
  • Güneydoğu Asya takımadalarındaki tipik bir kullanıcının günde 8 saat 52 dakikasını çevrimiçi olarak geçirmesiyle Filipinliler ilk üçe giriyor.

Ancak yelpazenin diğer ucunda çok farklı bir hikaye var.

  • Japonlar interneti kullanarak günde ortalama 4 saatten daha az zaman harcadıklarını söylüyor; bu da GWI’nin araştırmasına göre diğer tüm uluslara kıyasla günde bir saatten daha az.
  • Bu arada Danimarka sondan ikinci sırada yer alırken, Danimarkalılar günde ortalama sadece 5 saat 8 dakika çevrimiçi olduklarını söylüyor.
  • Güney Koreliler ise interneti kullanarak günde ortalama 5 saat 19 dakika harcayan kullanıcılarla sondan üçüncü sırada yer alıyor.
DÜNYANIN ÇEVRİMİÇİ ETKİNLİKLERİ
  • Genel olarak, sosyal medya en popüler internet bağlantılı eğlence aracı olmaya devam ediyor; çalışma çağındaki internet kullanıcılarının yüzde 97’sinden fazlası her ay sosyal ağlara veya mesajlaşma platformlarına erişiyor.

  • Tüm yaşlarda sohbet ve mesajlaşma uygulamaları biraz daha popüler tercih; 16 ila 64 yaş arası tüm internet kullanıcılarının yüzde 94,7’si son 30 gün içinde bu platformlardan en az birini kullandıklarını söylüyor.

  • Sosyal ağlar da çok geride değil; aynı grubun yüzde 94,3’ü geçen ay bu hizmetlerden en az birini kullandığını söylüyor.

  • Arama motorları üçüncü sırada yer alıyor; ankete katılan 5 kişiden 4’ü (yüzde 80,7) aylık olarak Google ve Bing gibi hizmetleri kullandıklarını söylüyor.

  • Alışveriş dördüncü sırada yer alıyor; tüm internet kullanıcılarının dörtte üçünden biraz azı her ay bir tür e-ticaret etkinliğine katılıyor.

  • Haritalar ve park etme uygulamaları gibi konuma dayalı hizmetler de ilk 5’te yer alıyor; GWI’ye yanıt verenlerin yarısından biraz fazlası bu sitelerin ve uygulamaların düzenli kullanıcısı olduklarını söylüyor.

NEDEN ÇEVRİMİÇİ OLUYORUZ?
  • İnsanların kullandığı belirli web sitesi ve uygulama türlerinin ötesinde, insanların çevrimiçi olma nedenlerini keşfetmek de ilginçtir. Ve özellikle bu verilerde çelişkili bir şeyler görüyoruz.
  • GWI’nin çalışma çağındaki anketine katılanların neredeyse yüzde 61’i bilgi bulmanın ” interneti kullanmanın en önemli nedenlerinden biri olduğunu ve bunu dünya çapında en yaygın motivasyon haline getirdiğini söylüyor.
  • Bu arada, “arkadaşlar ve aileyle iletişimde kalmak” ikinci sırada yer alıyor ve katılımcıların yüzde 56,6’sı bunu birincil motivasyon olarak belirtiyor.
  • Ancak bu sıralama sırası, yukarıda incelediğimiz veri kümesinin bulgularıyla çelişiyor gibi görünüyor; bu, en sık kullandığımız bağlı hizmetler söz konusu olduğunda sosyal medyayı arama motorlarının oldukça ilerisine koyuyor.
  • İnsanların interneti kullanmalarının ana nedenlerine dikkatimizi çekersek, katılımcıların yüzde 52,3’ü bu yanıtı seçerek ” video, TV programı ve film izlemek ” üçüncü sırada yer alıyor.

  • Sosyal medya motivasyon verilerinde de bu eğilimle paralellikler görüyoruz; sosyal medya kullanıcılarının yüzde 30,2’si makale ve video gibi ” içerik bulmak ” için sosyal platformları ziyaret ettiğini söylüyor.

    Ancak bu iki şey doğası gereği birbiriyle bağlantılıdır. Pek çok kişi, içeriği sırf kendisi için izlemenin kesinlikle içsel bir değer (yani zevk) bulmasına rağmen, eğlence içeriğinin arkadaşlar ve aile arasındaki temel sohbet konularından biri olduğu da doğrudur.

    Bu da eğlence içeriklerinin neden “sosyal medyada” bu kadar geniş bir kitleye ulaştığını ve TikTok gibi platformların neden bu kadar ivme kazandığını açıklamaya yardımcı olabilir.

TV SÜRESİNDE YAŞANAN DÜŞÜŞ

 
  • İnternet kullanıcılarının her gün çevrimiçi olarak geçirdikleri süredeki hafif artışa rağmen , GWI’den elde edilen en son veriler, internete bağlı nüfusun aslında TV izlemeye daha az zaman harcadığını gösteriyor.

  • Şirketin 2023’ün 3. çeyreği araştırma dalgası, tipik bir internet kullanıcısının artık TV içeriğini izlemek için geçen yılın bu dönemine göre günde 17 dakika daha az harcadığını gösteriyor; bu düşüş, yıllık yüzde 8,2’lik bir düşüşe eşit.

 

 “Medya paketleri”ne dikkat edin…

Evet, yine de pazarlama bütçelerinizi farklı kanallara nasıl dağıtacağınıza karar vermeniz gerekiyor.

Ancak sağlam araştırmalar, birden fazla farklı medya türünü kullanan pazarlama kampanyalarının en iyi sonuçları verme eğiliminde olduğunu göstermektedir.

Sonuçta izleyicilerimiz, tükettikleri şeyleri “TV”, “sosyal medya” veya başka bir sektörel terim olarak etiketleyip etiketlemediğimizi umursamıyor.

İnsanlar yalnızca eğlenmek, uyarılmak, ilham almak ve bir bağ duygusu hissetmek isterler.

Bunlar onların dikkatini çekecek şeyler, dolayısıyla bizim de dikkatimizi buna odaklamamız gerekiyor.

HİNDİSTAN YÜKSELİYOR! 

Hindistan, 2023’ün ikinci çeyreğinde Çin’i geride bırakarak şu anda dünyanın en büyük nüfusuna ev sahipliği yapıyor .

Bu arada Hindistan’ın internet nüfusu da hızla artıyor.

Tam olarak ne kadar hızlı olduğunu belirlemek zor çünkü ülkenin büyüklüğü, ülke genelinde internet kullanımını bir bütün olarak belirlemek için gerekli araştırmayı yapmayı zorlaştırıyor.

Farklı araştırmalar, Hindistan’ın toplam nüfusunun büyüklüğü gibi konularda bile oldukça farklı bulgular sunuyor.

Ancak Kantar ve IAMAI tarafından yürütülen son derece saygın bir araştırma, Hindistan’ın bağlantılı nüfusunun 2021 ile 2022 arasında yüzde 9,7 arttığını gösteriyor.

Bu arada, çeşitli farklı kuruluşlardan elde edilen veriler üzerinde yaptığımız analiz, Hindistan’ın toplam nüfusunun yarısından fazlasının artık çevrimiçi olduğunu ve ülkede 750 milyondan fazla kullanıcıya ev sahipliği yaptığını gösteriyor.

Hindistan’ın interneti benimseme oranı hâlâ yüzde 66,2 olan küresel ortalamanın gerisinde kalıyor, ancak son araştırmalar ülkenin bu açığı istikrarlı bir şekilde kapattığını gösteriyor.

Hindistan’ın interneti benimseme oranı hâlâ yüzde 66,1 olan küresel ortalamanın gerisinde kalıyor, ancak son araştırmalar ülkenin bu açığı istikrarlı bir şekilde kapattığını gösteriyor.

TİKTOK VE INSTAGRAM


Peki bu yeni veriler bize ne anlatıyor?

Belki de bu yeni verilerden çıkan en çarpıcı çıkarımlardan biri, TikTok’un toplam küresel reklam kitlesinin artık neredeyse Instagram’ınki kadar büyük olmasıdır .

Bytedance’ın kendi reklam kaynaklarında bildirilen rakamlar, TikTok reklamlarının artık her ay 1,56 milyar kullanıcıdan oluşan küresel bir kitleye ulaştığını gösteriyor.

Bu, Meta’nın reklam kaynaklarında yayınlanan ve platformun küresel reklam erişimini 2024’ün başında 1,65 milyara çıkaran en son Instagram rakamından yalnızca yüzde 5,5 daha düşük.


  • Hindistan, Instagram’ın en büyük pazarı olmaya devam ediyor ve Meta’nın son verileri, Instagram reklamlarının ülkede toplam 363 milyona yakın bir kitleye ulaştığını gösteriyor.
  • Türkiye’nin ise 57 milyon  kitleye ulaştığını görüyoruz. 
 
İşte burası raporun bana göre en çarpıcı noktalarından biri. Instagram dünya genelinde ne çok kullanılan sosyal medya mecrası. Bu sebeple neden Instagram’da Girişimcilik dersi verdiğimi ve neden bu eğitimi anlamanızı ya da markanızı Instagram’da konumladırmanız gerektiğini anlamanızı istiyorum. 
 

Instagram’ın artık dünyanın “favori” sosyal medya platformu olduğunu ortaya koyuyor; 16 ile 64 yaş arasındaki internet kullanıcılarının yüzde 16,5’i bu platformu diğerlerinin arasında tercih ediyor.

 
Geçen yıl olduğu gibi bu yılda Türkiye’de en çok kullanılan sosyal medya mecrası 1. sırada Instagram olduğunu görüyoruz. 
 
 
 

REKLAM HARCAMALARINDA DİJİTAL HAKİMİYETİ

En son veriler, dünyadaki pazarlamacıların 2023 yılında dijital reklamlara toplamda neredeyse 720 milyar ABD doları harcadığını gösteriyor ; bu, 2022’deki eşdeğer rakamdan yüzde 10 daha yüksek.

Dijital reklam harcamalarının son 5 yılda iki kattan fazla arttığını ve en son toplamın 2018 için bildirilen rakamdan yaklaşık yüzde 117 daha yüksek olduğunu bildirildi.

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare